مهمترین روش های اجرایی واحد تحقیق و توسعه در سازمان

واحد تحقیق و توسعه در سازمان
  • روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه، متدی است که به کمک آن شرکت ها می توانند برای پیشرفت و حرکت رو به جلو، برنامه ریزی کنند. هیچ مجموعه حرفه ای را نمی توانید پیدا کنید که از همان آغاز کار، برنامه ای برای توسعه و پیشرفت نداشته باشد. تحقیق و توسعه که به اختصار R&D نامیده می شود، مسیری است برای دستیابی به جدیدترین دانش روز و بکارگیری آن برای توسعه خدمات یا محصولات یک سازمان. در ادامه شما را با اهداف و فرآیندهای واحد تحقیق و توسعه، بیشتر آشنا خواهیم کرد.

    مفهوم اصلی روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه یا R&D چیست؟

    تحقیق و توسعه (research and development)، فرآیندی است که طی آن یک مجموعه برای ارائه محصولات جدید، ارتقاء سطح خدمات و بهبود محصولات قبلی، به جمع آوری دانش می پردازد. سرمایه گذاری روی روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه، آینده یک کسب و کار را تضمین کرده و آن را در فضای پررقابت بیرونی، به دانش تجهیز می کند.

    آشنایی با اهداف تحقیق و توسعه در صنایع گوناگون

    اصلی ترین و مهمترین هدف تحقیق و توسعه، نوآوری و کشف ایده های جدید برای توسعه یک کسب و کار، به کمک تحقیقات گسترده و تخصصی است. به همین دلیل بسیاری از کارآفرینان، این بخش را به عنوان یک عضو حیاتی سازمان یا شرکت می شناسند.

    می توان با اطمینان گفت که در جهان امروز، هیچ کسب و کاری، بدون پیشرفت و ارتقاء محصولات یا خدمات خود قادر به ادامه کار نخواهد بود و پس از مدتی در گرداب رقابت، کاملاً بلعیده خواهد شد. در نتیجه، بکارگیری بهترین روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه،کلید ماندگاری یک بیزینس به حساب می آید.

    فرآیندهای تحقیق و توسعه چه مزایایی به همراه دارند؟

    تحقیق و توسعه در یک سازمان می تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد که مهمترین آن ها در ادامه معرفی خواهند شد.

    فروش منحصر به فرد

    منحصر به فرد بودن لزوماً به معنای جدید بودن نیست. به کمک روش های تحقیق و توسعه می توان حتی محصولات و خدمات قبلی را به شکلی نوآورانه، ارائه کرد.

    افزایش درآمد

    هنگامی که صحبت از یک کسب و کار باشد، آخر تمام بحث ها به درآمد منتهی می شود. استفاده از روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه می تواند موجب افزایش درآمد از کانال های مالی قبلی شود و یا حتی جریان های مالی جدید بسازد.

    جذب سرمایه

    تحقیق و توسعه یک روش بالقوه برای جذب سرمایه و در نتیجه پیشرفت و ارتقاء کسب و کار است.

    برتری در بازار رقابتی

    می توان از تحقیق و توسعه به عنوان یک ابزار برای برتری بر رقبا استفاده کرد. توسعه و بهبود محصولات و ارائه محصولات جدید منجر می شود برند شما به اعتبار بیشتری دست پیدا کند و همین امر موجب می گردد درآمد بیشتری به سمت کسب و کارتان سرازیر شود.

    ایجاد همکاری های جدید به کمک روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه

    همکاری با دیگر سازمان ها، دانشگاه ها و منابع علمی و صنعتی، دریچه ای برای انتقال دانش، مهارت ها و ایده های جدید باز می کند. این همکاری یکی از پیامدهای فرآیندهای تحقیق و توسعه به شمار می رود.

    ساختن یک نام تجاری موفق

    برندسازی و شهرت کسب و کار، یکی از مهمترین راهکارها برای افزایش اعتبار یک مجموعه به شمار می رود. تحقیق و توسعه، به واسطه ارتقاء خدمات و محصولات و همچنین ایجاد همکاری های سودمند و معتبر، موجب شهرت هر چه بیشتر برند خواهد شد.

    معرفی سه روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه

    استراتژی های تحقیق و توسعه با توجه به نوع کسب و کار یا هدف مورد نظر، متفاوت است. به طور کلی R&D به سه روش اجرا می شود که در ادامه توضیح داده خواهند شد.

    روش اول: تحقیق و توسعه پایه

    مطالعه سیستماتیک اصول بنیادین یک مسئله، بدون این که پیامد تجاری یا کاربردی خاص برای آن لحاظ گردد، تحقیقات پایه نامیده می شود. این نوع تحقیقات به کند و کاو درباره علوم پایه و پدیده های طبیعی می پردازد و در واقع هدف اصلی آن جستجو در علم است.

    این روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه به پیشبرد علم و فناوری در آینده کمک می کند، اما ممکن است نتایج تجاری سریع و مشخصی نداشته باشد. توجه به جنبه علمی مسائل و نه جنبه کاربردی آن ها، ویژگی اصلی تحقیقات پایه به شمار می رود. از دیگر ویژگی های این نوع تحقیقات می توان به دستیابی به کشفیات جدید، استفاده از آزمایش ها و متدهای علمی و داشتن دیدگاهی بلند مدت و آینده نگر، اشاره کرد. مطالعاتی که بر ژنتیک موجودات زنده انجام می شود، تحقیقات مرتبط با قوانین فیزیک، مطالعه درباره ساختار جهان و… نمونه هایی از تحقیقات پایه هستند.

    اهداف تحقیق و توسعه

    روش دوم: تحقیق و توسعه کاربردی

    دومین روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه، دانش به دست آمده از تحقیقات پایه را وارد دنیای واقعی می کند و از آن برای حل مسائل کاربری بهره می برد. توسعه محصولات، ارتقاء فناوری های جدید و حل مشکلات موجود، بر عهده تحقیقات کاربردی است. این روش، ماهیتی هدفمند دارد که بر حل مسئله استوار است. از این رو رابطه نزدیک تری با صنعت دارد و می توان از آن برای اهداف تجاری کمک گرفت. اجرایی کردن متدهای مدیریتی جدید، ابداع فناوری های کارآمدتر، توسعه درمان های دارویی و… نمونه هایی از تحقیق و توسعه کاربردی هستند.

    روش سوم: توسعه تجربی

    در ادامه تحقیقات کاربردی، توسعه تجربی اتفاق می افتد و ایده های شکل گرفته و کاربردی شده در مراحل قبلی، تبدیل به محصولات یا خدماتی جدید می شوند. در این روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه، از متدهای مختلف آزمایشگاهی برای بررسی و ارزیابی عملکرد، کیفیت محصولات و قابلیت فروش آن ها استفاده می شود. مجموعه های بسیار پیشرفته که در زمینه هوافضا، بیوتکنولوژی و… فعالیت دارند، بهترین بستر برای اجرایی ساختن این روش تحقیقات به شمار می روند. در واقع هر زمان که نیازی شدید به نوآوری احساس شود و رقابت در بالاترین سطح خود باشد، توسعه تجربی بسیار به کار می آید. ارتقاء دستگاه های جدید پزشکی، طراحی نرم افزارهای پیشرفته و ابداع فناوری های جدید با تکیه بر انرژی، مثال هایی از کاربرد این روش تحقیق و توسعه هستند.

    به یاد داشته باشید بهترین روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه، روشی است که به پیشبرد یک صنعت کمک کند. ارزیابی عملکرد واحد R&D به خوبی مشخص می کند، مجموعه مورد نظر در کدام بخش از تحقیقات به خوبی عمل کرده و در کدام بخش باید عملکرد بهتری داشته باشد. به این ترتیب نتایج بهتری نیز به دست می آید.

    عملی کردن بهترین روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه، با همراهی کارآفرینان موفق

    راه اندازی یک کسب و کار موفق، نیاز به تلاش بسیار و البته دانش فراوان دارد. توسعه و ماندگاری این کسب و کار نیز، به استفاده از فرآیندهای تحقیق و توسعه (R&D) احتیاج خواهد داشت. قدم برداشتن پشت سر کارآفرینان و رهبران موفق مانند دکتر ماکان آریا پارسا، یک میانبر بسیار خوب برای رهایی از چالش های این مسیر و آزمون و خطاهای بیهوده است.

    روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه

    پیدا کردن بهترین روش اجرایی واحد تحقیق و توسعه و عملی ساختن آن یکی از چالش هایی است که در مسیر توسعه کسب و کار با آن روبرو خواهید شد. دکتر ماکان آریا پارسا به عنوان مدیرعامل گروه بین المللی پارس پندار نهاد، قبلاً دانش و تجربه مورد نیاز را برای توسعه یک کسب وکار موفق به دست آورده و امروز آماده است تا این تجربه و دانش را با شما به اشتراک بگذارد. به یاد داشته باشید هم قدم شدن با یک کارآفرین موفق می تواند شما را چندین قدم به اهدافی که در سر دارید، نزدیک تر کند و از شما نیز یک کارآفرین موفق بسازد.

    منبع:

    https://mokhatab24.ir/fa/news/34308/مهمترین-روش-های-اجرایی-واحد-تحقیق-و-توسعه-در-سازمان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه شما

    ده + 11 =

    محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.